Реабілітація дітей з аутизмом
Реабілітація дітей при аутизмі (зокрема РАС, синдромі Аспергера) - це комплекс заходів медичного та психологічного характеру, спрямованих на поліпшення функціонування нервової системи.
Аутизм являє собою комплекс неврологічних порушень, які впливають на соціалізацію, спілкування і поведінку людини. Провідне значення в його виникненні відіграють генетичні чинники. Захворювання чинить сильний вплив на ранній розвиток дитини і на все життя людини надалі. Про наявність аутизму зазвичай свідчать труднощі під час соціальної взаємодії, комунікативні порушення та повторювана поведінка.
Мета реабілітації
Діти з аутистичним розладом особистості відчувають безліч складнощів у розвитку. Їм важко підтримувати контакт з оточуючими. Часом це стосується навіть найближчих людей. Вони надчутливі до дотиків. Їх можуть дратувати гучні звуки та різкі запахи. Їм вкрай важко даються будь-які зміни в житті, навіть найнезначніші. Вилікувати аутизм неможливо, проте це не вирок!
Реабілітація для дітей з аутизмом дозволяє їм максимально адаптуватися до цього світу. При цьому, не варто сподіватися на швидкі результати, оскільки це довга дистанція. Однак, чим стабільніше і регулярніше проходитимуть заняття, тим більше можливостей відкриються вашій дитині.
Реабілітація спрямована насамперед на нормалізацію роботи нервової системи. У дитини з'являється шанс розкрити свій потенціал, розвинути навички самообслуговування, підвищити інтерес до занять, а також знайти можливість взаємодіяти з навколишнім світом. Не існує єдиної для всіх програми реабілітації для пацієнтів з аутизмом. Кожна дитина унікальна, має сильні та слабкі сторони, тому потрібен індивідуальний підхід.
Центри реабілітації дітей з аутизмом надають комплексну підтримку:
- Розвиток навичок і потенціалу (комунікативні, соціальні, когнітивні та моторні). Це дає змогу розкрити свій повний потенціал і стати більш самостійним і незалежним.
- Поліпшення соціальної адаптації. Реабілітація забезпечує можливість розвивати соціальні навички, взаємодіяти з іншими людьми та успішно вбудовуватися в суспільство. Пацієнти вчаться розуміти емоції та встановлювати контакт. Це допомагає поліпшити свої стосунки з оточуючими, навчитися співпрацювати і брати участь у групових активностях.
- Зниження проблемних поведінок (агресія, підвищена чутливість, повторювані ритуали). Це може сприяти поліпшенню адаптації дитини в повсякденному житті та суспільстві.
- Розвиток навичок самообслуговування (приймання їжі, гігієна, одягання та використання громадського транспорту). Це допомагає дітям з аутизмом стати більш незалежними та самостійними в повсякденному житті.
- Підтримка сімей. Батьки та близькі отримують необхідні знання, навички та ресурси, щоб краще розуміти свою дитину, ефективно взаємодіяти з нею та підтримувати її в реабілітаційному процесі.
- Підвищення якості життя. Реабілітація за аутизму дає змогу розвивати навички, необхідні для успішного функціонування в повсякденному житті, навчанні та соціальних ситуаціях. Це підвищує впевненість, самооцінку і самостійність, а також покращує загальне благополуччя.
Методи реабілітації
На сьогодні існує безліч різних методик, які отримали визнання серед фахівців і показали відмінні результати. Кожен із них є надійним інструментом, за допомогою якого вдається краще зрозуміти внутрішній світ дитини, вивчити її особливості та підібрати відповідний формат для реабілітації.
Соціальні
Соціальна реабілітація дітей з аутизмом охоплює широкий спектр заходів і підходів, які допомагають у розвитку навичок взаємодії з навколишнім світом, комунікації та адаптації в суспільстві.
Метод Міллера
Метод Міллера являє собою освітньо-розвиваючу систему, яка враховує потреби та особливості процесів сприйняття і діяльності дітей з аутизмом. Його завданням є допомога дитині у використанні особистого ресурсу для досягнення результату. Метод дає змогу виводити дітей із замкнутого способу життя в активну соціальну взаємодію з оточуючими. Фахівці допомагають дитині навчитися читати, писати, розуміти числа.
Методика TEACCH
Передбачає створення особливого середовища для дитини, вилучивши з нього все, що може її відволікати і дратувати. Її день проходить строго за розкладом, який вона засвоює за допомогою карток-підказок. Усі речі мають лежати строго на своїх місцях.
Також проводяться корекційні заняття, перед якими дитина довго встановлює контакт із фахівцем. Методика не передбачає примусу до чого-небудь. Середовище адаптується до можливостей дитини. Таким чином, вона вчиться самостійності та незалежності. Для цього організовується передбачуваний порядок у просторі та часі. Завдяки методиці TEACCH дитина починає краще розуміти себе.
Методика Son-Rise
Суть програми полягає в розвитку стосунків із пацієнтом у вигляді ігрового формату. Фахівці намагаються знайти вхід у внутрішній світ дитини з аутизмом, після чого намагаються показати їй вихід у зовнішнє середовище.
Творці методики спонукають вірити в потенціал своєї дитини. Вона має відчувати безумовну любов і тепло. У жодному разі не потрібно порівнювати дитину з іншими. Її потрібно любити незважаючи ні на що, цілувати, балувати, мотивувати, але не змушувати. Усе це має відбуватися в оптимальному середовищі для навчання, такому, де всі фактори, які відволікають і дратують, будуть усунені.
Сенсорна інтеграція
Методика базується на створенні оптимальних умов для отримання дитиною достатньої сенсорної стимуляції. Дитина у формі цікавої гри вчиться правильно реагувати на різні зміни в навколишньому середовищі. Головна мета методики - посилити, збалансувати і розвинути обробку сенсорних стимулів центральної нервової системи.
Арт-терапія
Арт-терапія - це один із найефективніших методів терапії дітей із розладом аутистичного спектра, що дає змогу проникнути в їхній внутрішній світ. Метод допомагає знизити емоційне напруження і створити відчуття цілковитої безпеки та комфорту. З її допомогою можна висловити за допомогою образів те, що вона не може сказати словами.
Діти вчаться висловлювати свої думки, почуття та емоції через художні та креативні вирази, такі як малювання, живопис, ліплення, музика, танець і драматичне мистецтво. Образотворча діяльність знижує тривожність і робить дитину більш відкритою для контакту з оточуючими. Вона розвиває як комунікативні навички, так і яскраву уяву.
Арт-терапія дає змогу досягти таких завдань:
- більш довірливі стосунки із соціумом;
- встановлення особистого контакту;
- поліпшення поведінкових звичок;
- зниження стресу і тривоги;
- розвиток дрібної моторики та координації рук.
Методика РЕКН
Ця абревіатура розшифровується таким чином:
- Рух.
- Емоції.
- Комунікація.
- Навчання.
Методика вчить використовувати жести, звуки та рухи для спілкування з іншими людьми. Навчання комунікативних навичок найкраще відбувається під час рухливих ігор, які дитина придумує самостійно. Заняття проходять у вигляді незапланованих ігор. Ініціатива виходить від самої дитини. Спеціаліст включається в гру, намагаючись продовжити їхню взаємодію якомога довше.
Фізичні
Фізична реабілітація дітей з аутизмом охоплює різні методи, метою яких є розвиток моторних навичок, координації рухів і поліпшення загальної функціональності організму.
ЛФК при аутизмі
Дітям із розладами аутистичного спектра вкрай необхідна лікувальна фізкультура. З її допомогою у них розвивається осмислена взаємодія з навколишнім світом.
Лікувальна фізкультура допомагає усвідомлено керувати своїм тілом. У майбутньому це допоможе контролювати нав'язливі повторювані рухи, характерні для пацієнтів з аутизмом. Також дитина вчиться правильно рухатися, наслідуючи дорослих.
Заняття ЛФК зазвичай проходять у невеликих групах. Деякі вправи виконуються парно. Це допомагає налагоджувати взаємодію з однолітками.
Необхідність у медичній реабілітації дітей з аутизмом
Незважаючи на всю серйозність діагнозу "аутизм", за правильного підходу дитина зможе вести звичайне життя й адаптуватися в суспільстві. Однак важливо звернутися по професійну допомогу якомога раніше.
За допомогою грамотної підтримки можна впоратися з багатьма проблемами, якими супроводжується аутизм, серед яких:
- порушення соціальної взаємодії;
- обмежений спектр реакцій;
- моторна незручність;
- порушення вербальної та невербальної комунікації;
- складнощі саморегуляції.
Якщо ви шукаєте найкращий центр реабілітації дітей з аутизмом у Дніпрі, тоді вам у "JMC". Ми використовуємо найефективніші методики, складаємо індивідуальні схеми та залучаємо до процесу батьків. У нас працюють відомі висококласні фахівці в галузі неврології та нейропсихології. У нашому центрі використовуються міжнародні практики та авторські методики в проведенні реабілітації дітей з аутизмом. Ми з радістю проконсультуємо вас і надамо кваліфіковану допомогу. Своєчасне звернення до фахівців - це запорука повноцінного і високоякісного життя вашої дитини!